Jump to main content Jump to footer
logo: Astma- og Allergiforbundet - gjør Norge friskere

No image
Fakta om pollenallergi

Snakket om luftforurensning i Finanskomiteen

No image
lg Dato publisert: Sist oppdatert:
Denne uken deltok NAAF i åpen høring i Stortingets finanskomité for å legge frem forbundets innspill til statsbudsjettforslaget for 2016.

Etter at statsbudsjettet legges frem om høsten, kommer det en runde med høringer. Her kan forskjellige personer, politikere, organisasjoner, sakkyndige og andre som er innblandet i eller har kunnskap om ting som er i statsbudsjettet komme med meninger og innspill.

Høringene i de forskjellige stortingskomiteene er nå i gang, og torsdag ettermiddag stilte NAAF i høringen i Finanskomiteen, som ledes av KrFs Hans Olav Syvertsen. Lisbeth Berg-Hansen og Trygve Slagsvold Vedum er blant medlemmene i komiteen.

- Det er svært viktig for oss å delta på høringer. Her får man prate direkte med politikerne, og det er en veldig konkret og effektiv måte å påvirke politikken som føres, forteller Bo Gleditsch, assisterende generalsekretær i NAAF.

TAssisterende generalsekretær Bo Gleditsch snakket blant annet om at Norge ble dømt i EFTA-domstolen under høringen i Finanskomiteen.ok opp EFTA-dommen

Det var Gleditsch som snakket på vegne av NAAF i høringen. Han tok blant annet opp at Norge nylig ble dømt i EFTA-domstolen etter at NAAF i 2011 klaget norske myndigheter inn for mangel på overholdelse av luftforurensningsdirektivet. Gleditsch understreket at regjeringen Solberg må følge opp dommen med konkrete tiltak og endringer. Han satte også fokus på NOx-komponenten i engangsavgiften.

- Det nytter ikke å være passive og bare håpe at det skal bli bedre. Eller lene seg på milde vintre og mene problemet er løst. Norske myndigheter er dømt for å ha utsatt sin egen befolkning for ulovlig høye verdier helseskadelig forurensning, nå må det konkret og effektiv handling til, sier Gleditsch.

Dieselavgiften

Han peker blant annet på dieselavgiften som en del av løsningen.

- Det er ansvarsløst av regjeringen Solberg å fortsatt holde dieselavgiften lavere enn bensinavgiften. Vi er skuffet over at ikke den unaturlige forskjellen oppheves, det er ingen grunn til at diesel skal favoriseres. Diesel bør koste minst like mye som bensin, slår Gleditsch fast.

Her kan du se NAAFs innspill>>

(Filen er en PDF som lastes ned)

NAAF deltok i gruppe samme med blant andre Norsk Elbilforening, Norges Automobilforbund (NAF), Bilimportørenes landsforening, Norges Taxiforbund og Norges Bilbransjeforbund.

Brev til Finansministeren

NAAF har også tidligere tatt opp dieselavgiften med Finansminister Siv Jensen (FrP), i et brev forbundet sendte sammen med Naturvernforbundet i 2014.

Her påpekte begge forbundene at det er helt unaturlig at dieselavgiftene er langt lavere enn avgiftene på bensin, og at avgiften på diesel bør økes. Særlig siden miljøkonsekvensene av å forbrenne diesel er større enn ved forbrenning av bensin.

De to forbundene ba derfor regjeringen Solberg om å øke dieselavgiftene til det samme nivå som for bensin i sitt tilleggsforslag til statsbudsjett 2014. NAAF og Naturvernforbundet mener det vil være en god start i arbeidet med et grønt skatteskifte.